About Elly (2009)

အေပ်ာ္ခရီးစဥ္ေလးတစ္ခုကေနအစျပဳတယ္။ Sepideh က ေခါင္းေဆာင္စီစဥ္တဲ့ ဒီခရီးစဥ္မွာ Sepideh တို႔လင္မယားနဲ႔သမီးေလး၊ ေနာက္ထပ္လင္မယားအတြဲ ႏွစ္စံုနဲ့ ကေလးႏွစ္ေယာက္၊ လူလြတ္အေနနဲ႔က ဂ်ာမနီကျပန္ေရာက္တာမၾကာေသးတဲ့ တစ္ခုလပ္ Ahmed နဲ႔ Sepideh ရဲ႕သူငယ္ခ်င္းလည္းျဖစ္၊ Sepideh သမီးရဲ႕ဆရာမလည္းျဖစ္သူ Elly......အားလံုးေပါင္း ၁၁ ေယာက္ပါဝင္ခဲ့တယ္။ Elly ကလြဲၿပီး က်န္သူမ်ားအားလံုးဟာ ေျပာမနာဆိုမနာသူငယ္ခ်င္းေတြျဖစ္ၾကတယ္။ Elly ကို ဒီခရီးစဥ္မွာ မပါပါေအာင္ ဆြဲေဆာင္ေခၚယူခဲ့တာကေတာ့ Sepideh ပဲျဖစ္တယ္။ ဒီခရီးစဥ္ရဲ႕ေနာက္ကြယ္မွာ Sepideh တို႔တစ္သိုက္ၾကံစည္ထားတာတစ္ခ်က္က တစ္ခုလပ္ေပမယ့္ အရြယ္ေကာင္းေသးၿပီး ခန္႔ညားတဲ့ Ahmed နဲ႔ ငယ္ငယ္ေခ်ာေခ်ာ အပ်ိဳေလး Elly တို႔ကို ေအာင္သြယ္ေပးၾကဖို႔ပဲ။ ဒါကို ကာယကံ႐ွင္ႏွစ္ဦးကလည္း ရိပ္မိသိ႐ွိၾကၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ခရီးစဥ္ စတယ္ဆိုကတည္းက စသလို၊ ေနာက္သလို၊ တည့္တည့္တစ္မ်ိဳး၊ သြယ္ဝိုက္ၿပီးတစ္မ်ိဳး Ahmed နဲ႔ Elly ကို ဝိုင္း "ေလွာ္" ခဲ့ၾကတယ္။ ေယာက်ာ္းေလးလည္းျဖစ္၊ သူငယ္ခ်င္းအရင္းႀကီးေတြကေျပာတာလည္းျဖစ္လို႔ Ahmed အေနနဲ႔ မ်က္ႏွာပူရတာကလြဲၿပီး သိပ္အေနမခက္ရေပမယ့္ Elly အတြက္ကေတာ့ အေနခက္ခဲ့မွာ ေသခ်ာပါတယ္။ သူမဟာ မိန္းကေလးျဖစ္ေနတာကတစ္ေၾကာင္းျဖစ္ၿပီး၊ ဒီခရီးစဥ္မွာ Sepideh ကလြဲလို႔ Ahmed အပါအဝင္က်န္တဲ့သူမ်ားနဲ႔ အခုမွဆံုဖူးတာျဖစ္လို႔ ႐ွက္ရြံ႔ၿပီး ႐ိႈးတိုး႐ွန္႔တန္႔ျဖစ္ေနတဲ့ အမူအရာမ်ိဳးေတြဟာ Elly ဆီမွာ အထင္းသားျမင္ေနရပါတယ္။

သူတို႔ဦးတည္ထြက္လာခဲ့ရာ ပင္လယ္ကမ္းေျခေနရာေလးဆီေရာက္ေတာ့ ျပႆနာ တစ္ခုၾကံဳရတယ္။ သူတို႔က သံုးရက္ၾကာေနဖို႔စီစဥ္ထားေပမယ့္ တည္းခိုဖို႔ ဘန္ဂလိုက တစ္ရက္စာပဲရမွာျဖစ္ေနတယ္။ Sepideh က ပိုင္႐ွင္အဘြားႀကီးဆီက က႐ုဏာရလိုရျငား Ahmed နဲ႔ Elly ႏွစ္ေယာက္ကို ညားခါစလင္မယား ဟန္းနီးမြန္းထြက္လာတာပါလို႔ လိမ္ၿပီး ေနရာတစ္ေနရာစီစဥ္ေပးဖို႔ ေမတၱာရပ္ခံတယ္။ ဒါနဲ႔ ကမ္းေျခနဲ႔ကပ္ရပ္ အိမ္ေဟာင္းေလးတစ္လံုးမွာေနခြင့္ရခဲ့တယ္။ အစမွာေတာ့ အိမ္ေလးကို အားလံုးဝိုင္းၿပီး သန္႔႐ွင္းေရးလုပ္ၾကရင္း၊ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ စၾကေနာက္ၾကရင္း ေပ်ာ္စရာႀကီးပါပဲ။ Elly တစ္ေယာက္ကေတာ့ အေနခက္၊ ႐ွက္ရြံ႔ရင္ လူေတြျပဳေလ့႐ွိတဲ့အတိုင္း ႐ွိသမ်ွ အလုပ္ေတြသိမ္းၾကံဳးလုပ္ေန႐ွာတယ္။ တစ္ေယာက္ကေတာင္ေနာက္လိုက္ပါေသးတယ္........"အဲေလာက္လုပ္ျပစရာမလိုပါဘူးေအ....ငါတို႔က ညည္းကိုသေဘာက်ၿပီးသားပါ".........

Elly ကသူတတ္ႏိုင္သေလာက္ အလိုက္အထိုက္ေတာ့ ေနေပးတတ္႐ွာပါတယ္။ Ahmed နဲ႔ႏွစ္ေယာက္တည္းေစ်းဝယ္လႊတ္တဲ့အခါလည္း သြားေပးတယ္၊ ည ဂိမ္းေဆာ့ၾကတဲ့အခါလည္း ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါးပဲ ဝင္ေဆာ့ေပးတယ္။ Elly က Ahmed နဲ႔ႏွစ္ေယာက္တည္း႐ွိတဲ့အခ်ိန္မ်ိဳးေတြမွာေတာ့ ေဖာ္ေဖာ္ေရြေရြ႐ွိၿပီး ႏွစ္လိုဟန္ျပတယ္။ သူငယ္ခ်င္းေတြ လူစံုစုမိသြားၿပီး သူကအလိုလို အျပင္လူျဖစ္သြားျပန္တဲ့အခါေတာ့ အေနရခက္ဟန္ဟာ ျပန္ေပၚလာျပန္တယ္။ ဥပမာ...ညဘက္ေရာက္လို႔ ညစာလက္ဆံုစားၾကတဲ့အခါ ေနာက္ေဖးဘက္ ဆားဘူးထသြားယူေပးတဲ့ Elly ဟာ သူမနဲ႔ Ahmed အေၾကာင္း စေနာက္ရင္း ႀကိတ္ရယ္ေမာေနၾကတဲ့ ထမင္းဝိုင္းဆီ ျပန္သြားဖို႔ တြန္႔ဆုတ္ေနခဲ့မိပါတယ္။

အေနရခက္လာလြန္းလို႔လား၊ နဂိုကတည္းကအစီအစဥ္႐ွိၿပီးတာေၾကာင့္လားမသိ၊ Elly ဟာ ေနာက္ေန႔ ေန႔လယ္မွာပဲ လိုင္းကားနဲ႔ျပန္မယ္ေျပာပါတယ္။ ႏွလံုးေရာဂါသည္ အေမစိတ္ပူေနမွာလို႔လည္း Ahmed ကိုေျပာျပခဲ့ေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ Sepideh က မျပန္ရဘူးလို႔ တားတယ္။ သူတို႔နဲ႔အတူလာတာ သူတို႔နဲ႔အတူပဲျပန္ရမယ္တဲ့။ ျပန္ခ်င္ရင္ေတာ့ လမ္းေလ်ွာက္ျပန္မွပဲရမယ္တဲ့..... စေသးတယ္။ Elly ကလည္း စသလိုနဲ႔ျပန္ေျပာတယ္ လမ္းေလ်ွာက္ျပန္ဆိုလည္းေလ်ွာက္ရံုေပါ့တဲ့။ ေနာက္ဆံုး Sepideh ကပဲ လံုးဝမျပန္ရဘူးလို႔ တစ္ခ်က္လႊတ္အမိန္႔ထုတ္ၿပီး အမ်ိဳးသမီးသူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္နဲ႔အတူေစ်းဝယ္ထြက္သြားတယ္။ ကမ္းေျခမွာေဆာ့ေနတဲ့ ကေလးေတြကိုၾကည့္ေပးဦးလို႔ ေနာက္အမ်ိဳးသမီးသူငယ္ခ်င္းကိုမွာသြားတယ္။ အဲ့အမ်ိဳးသမီးကတစ္ခါ လုပ္စရာေလး႐ွိလို႔ ကေလးေတြၾကည့္ထားေပးပါအုန္းေနာ္လို႔ Elly ကိုျပန္လႊဲခဲ့တယ္။ အမ်ိဳးသားေတြကေတာ့ အဲ့အခ်ိန္မွာ ေပ်ာ္ေပ္်ာပါးပါး ေဘာ္လီေဘာကစားေနခဲ့ၾကတယ္။

ဒီအထိမွာ ဇာတ္ကားရဲ႕ သံုးပံုတစ္ပံုခန္႔က်ိဳးလာခဲ့ၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာပဲ ဇာတ္ရဲ႕ အလွည့္အေျပာင္း (ေတာ္ေတာ္ႀကီးမားတဲ့အလွည့္အေျပာင္း) ကို ဒါ႐ိုက္တာ Asghar Farhadi ကမိတ္ဆက္ေပးခဲ့တယ္။ ကေလးတစ္ေယာက္ ေရနစ္ေနတယ္။ ငိုယိုၿပီးလာေျပာတဲ့ ကေလးမေလးရဲ႕စကားကို ေယာက်ာ္းသားေတြက အစကသိပ္အေလးမထားမိဘူး။ တကယ့္အျဖစ္အပ်က္ကို ရိပ္မိသိ႐ွိလိုက္ေတာ့မွ ကမၻာပ်က္ၾကေတာ့တယ္။ ဒီေနရာေလးကို ႐ိုက္ျပသြားတာအရမ္းမိုက္တယ္။ လူႀကီးေတြအကုန္ ႐ုတ္တရက္ေ႐ွာ့ရကုန္ၿပီး ေျခမကို္င္မိလက္မကိုင္မိ ျဖစ္သြားၾကပံုေတြ၊ စိုးရိမ္တႀကီး ေအာ္ဟစ္ၾကပံုေတြ၊ ေသာကဖိစီးၿပီး မိမိကိုယ္ကို ဘာလုပ္ေနမိမွန္းမသိေတာ့ပံုေတြကို tracking လိုက္႐ိုက္ျပထားပံုက ပီျပင္လြန္းတယ္။ သ႐ုပ္ေဆာင္ေတြရဲ႕ စီးေမ်ာႏိုင္မႈကလည္း ျသခ်ခ်င္စရာပဲ။ ႐ုပ္႐ွင္ထဲကဇာတ္ေကာင္ေတြနဲ႔အတူ လိုက္ပါေမာပန္းေနမိမွာ အေသအခ်ာပါ။ ေနာက္ဆံုးမွာေတာ့ ေရနစ္တဲ့ကေလးေလးကို ကယ္ယူလိုက္ႏိုင္တယ္။ အားလံုးေျခကုန္လက္ပန္းက်ၿပီး သက္မမွခ်လို႔မဆံုးေသးခင္ ေနာက္ ေ႐ွာ့တစ္ခုထပ္ဝင္တယ္။ Elly ဘယ္ေရာက္ေနသလဲ.........။ ကေလးေတြနဲ႔ေနာက္ဆံုးအတူ႐ွိခဲ့တာက Elly ျဖစ္လို႔ ကေလးေရနစ္ေတာ့ Elly ကဆင္းကယ္ရင္း သူမပါ ေရနစ္သြားေလသလား....။ အရပ္ကူပါ၊ လူဝိုင္းပါနဲ႔ ႐ွာၾက ေဖြၾက ေအာ္ဟစ္ၾကျပန္တယ္။ မေတြ႔။ နာရီဝက္ၾကာေတာ့လည္း မေတြ႔ေသး။ အဆိုးဆံုးဆိုတာႀကီးျဖစ္သြားၿပီလားဆိုတဲ့ အေတြးက သူတို႔ၾကားပိုခိုင္မာလာတုန္းမွာ ေမ်ွာ္လင့္စရာေလးတစ္ခ်က္ကလည္း႐ွိေသးတယ္။ အိမ္အရမ္းျပန္ခ်င္ေနတဲ့ Elly ဟာ ဘယ္သူမွမသိခင္ အိမ္ျပန္သြားခဲ့တာလား.....။ တကယ့္အျဖစ္မွန္က ဘာလဲ။ Elly ေသသလား၊ ႐ွင္သလား။ Elly ဘယ္ေရာက္ေနသလဲ။ အဲဒီေမးခြန္းေတြမတိုင္ခင္ သူတို႔အရင္ေျဖ႐ွင္းရမယ့္ ေမးခြန္းက "Elly ဟာဘယ္သူလဲ" ဆိုတာပါပဲ။

ဒီ မုန္တိုင္းႀကီးအၿပီးမွာ ေ႐ွ႕ပိုင္းက ေႏြးေထြးေပ်ာ္စရာေကာင္းတဲ့ atmosphere ဟာ ႐ုတ္ျခည္းေျပာင္းလဲသြားတယ္။ သူတို႔သူငယ္ခ်င္းေတြၾကား၊ လင္မယားေတြၾကားမွာေတာင္ သံသယေတြဝင္၊ အယံုအၾကည္ေတြေလ်ာ့ပါးလာတယ္။ သာမန္႐ိုး႐ိုးေျပာတဲ့စကားကလည္း ငါ့ကိုအျပစ္ဖို႔ ဖို႔မ်ားလားလို႔ အထင္ေရာက္ေစၿပီး လိုတာထက္ပိုကာ ကာကြယ္မိတာမ်ိဳးေတြျဖစ္လာတယ္။ ဒီလိုမ်ိဳး သံသယျခံဳလႊမ္းတဲ့ ေနမေပ်ာ္စရာ၊ တစ္မ်ိဳးေၾကာက္စရာ ပတ္ဝန္းက်င္မ်ိဳးကို ႐ုပ္႐ွင္ကားမွာ ပံုေဖာ္ျပတာမ်ိဳးက Asghar Farhadi အပိုင္ႏိုင္ဆံုးေသာ ဘာသာရပ္ပဲ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။ A separation, The salesman တို႔မွာလိုမ်ိဳးပဲ Farhadi က သူ႔ရဲ႕ဇာတ္ေကာင္မ်ားကို dilemma မ်ားနဲ႔လည္း ရင္ဆိုင္ေတြ႔ေစတယ္။ ဒီကားမွာေတာ့ အထူးသျဖင့္ Sepideh ရင္ဆိုင္ရတဲ့ moral dilemma က ျမင္ျမင္သာသာ႐ွိတယ္။ အဆိုပါ dilemma မ်ားက ဇာတ္ေကာင္ရဲ႕ ကိုယ္က်င့္သိကၡာနဲ႔ စိတ္ထားခံယူခ်က္ကို လွစ္ဟျပႏိုင္သလို ဇာတ္ေကာင္ျဖစ္တည္ရာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း (အီရန္ႏိုင္ငံေပါ့ဗ်ာ) ရဲ႕ ဓေလ့ထံုးတမ္း၊ လူမွုစရိုက္ကိုပါ ထင္ဟပ္ျပႏိုင္ပါေသးတယ္။ ဒါဟာ Farhadi ရဲ႕ကားေတြနဲ႔ သာမန္ social thriller ေတြကြာျခားတဲ့အခ်က္ပဲျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္ထပ္ သေဘာေခြ႔မိတာကေတာ့ ဇာတ္လမ္းတည္ေဆာက္ပံုပါ။ ေ႐ွ႕ပိုင္းမွာ ျပခဲ့တဲ့၊ ေျပာခဲ့တဲ့ အပိုင္းအစေလးေတြအားလံုးဟာ ေနာက္ပိုင္းျဖစ္ေပၚလာမယ့္ ျပႆနာ ေတြရဲ႕ ေခြးသြားစိတ္ေလးေတြလို အေရးပါတဲ့အပိုင္းေတြျဖစ္လာခဲ့တာပဲ။ ဥပမာ - Elly ရဲ႕႐ွက္ရြံ႔ေနမႈ၊ Elly နဲ႔ Ahmed ကိုညားခါစလင္မယားေတြလို႔ ညာထားမႈ၊ ဖုန္းလိုင္းမမိမႈ၊ ေနာက္ဆံုး စေနာက္တဲ့ စကားေလးေတြကအစ ေနာက္ပိုင္း ျပႆနာ ေတြအတြက္ သံသယမီးစေလးေတြ ျဖစ္လာခဲ့တာပဲ။ ဒါကေတာ့ ကိုယ္တိုင္ၾကည့္႐ႈမွ ပိုျမင္သာမွာပါ။

ေနာက္ဆံုးေျပာရရင္ေတာ့ ႐ုပ္႐ွင္တစ္ကားေကာင္းမြန္ဖို႔ အဓိကေထာက္တိုင္ႀကီးသံုးခုျဖစ္တဲ့ ဒါ႐ိုက္တာ၊ ဇာတ္ၫႊန္း၊ သ႐ုပ္ေဆာင္ သံုးမ်ိဳးလံုး ျပည့္စံုေကာင္းမြန္တဲ့ကားလို႔ ၫႊန္းဆိုရပါမယ္။ ကြၽန္ေတာ့္အတြက္လည္း A separation ကိုေက်ာ္ၿပီး အႀကိဳက္ဆံုး Farhadi ဇာတ္ကားျဖစ္သြားခဲ့တာပါပဲ။

~Miller~