(Major Spoilers* - review မဟုတ္ပါ။)

မဖိတ္ေခၚပဲ သူတို ့ေရာက္လာၾကၿပီ။

သူတို ့ခရီးစဥ္ရဲ ့ရည္ရြယ္ခ်က္က ဘာလဲ။

ဒါေတြဟာ ကမာၻေၿမၿမင္ေပၚက လူသားေတြအတြက္ေတာ့ အသိခ်င္ဆံုးေမးခြန္းတစ္ခုပဲ။ ဟုတ္တယ္ေလ။ တစ္ၿခားကမာၻတစ္ခုကလို ့ယူဆလို ့ရတဲ့ ယာဥ္ပ်ံ 12 စင္းဟာ ကမာၻေၿမရဲ ့သီးၿခားေနရာတစ္ခ်ိဳ ့ကို တစ္ၿပိုင္နက္တည္း ေရာက္ရွိလာၾကတယ္။ ဒါဟာသမာရိုးက်ၿဖစ္စဥ္တစ္ခုမွ မဟုတ္ပဲ။ ကြ်န္ေတာ္တို ့လူသားေတြဟာ တစ္ၿခားကမာၻေတြမွာ သက္ရွိေတြ ရွိလိုရွိၿငားဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေလးနဲ ့တစ္ၿခားကမာၻမွသက္ရွိမ်ားကို ရွာေဖြေနခဲ့သည္မွာ ၾကာၿမင့္ခဲ့ေပၿပီ။ သို ့ေသာ္ယခုတိုင္ သဲလြန္စတစ္စံုတစ္ရာမွ မရရွိေသးတဲ့ အခ်ိန္ကာလတစ္ခုတြင္ ကြ်န္ေတာ္တုိ ့ရွာေဖြေနေသာအရာမ်ားသည္ ကြ်န္ေတာ္တို ့ဆီကို ဆိုက္ဆိုက္ၿမိုက္ၿမိုက္ၾကီး ေရာက္ရွိလာေလေတာ့သည္။ ထို ့ေၾကာင့္နုိင္ငံအသီးသီးမွ အာဏာပိုင္မ်ားသည္ ထိုဧည့္သည္တို ့ရဲ ့ကြ်န္ေတာ္တုိ ့ကမာၻေၿမေပၚသို ့လာေရာက္လည္ပတ္ၿခင္း ရည္ရြယ္ခ်က္ကို သိရွိရန္ အပူတၿပင္း ၾကိုးပမ္းေလေတာ့သည္။ ဒီေတာ့ ထိုဧည့္သည္ေတာ္ၾကီးတို ့နဲ ့ဆက္ဆံေရးလုပ္ဖို ့လိုအပ္လာၿပီ။ ထိုသို ့ဆက္ဆံေရးလုပ္မည္ဆိုေတာ့လည္း သူတို ့စကားဘာသာရပ္ကို နားလည္ဖို ့လိုအပ္ေလၿပီ။ ဒီအတြက္ US အစိုးရက ထိုဧည့္သည္ေတာ္ၾကီးေတြနဲ ့စကားေၿပာဖို ့ Louis Bank အမည္ရွိတဲ့ ဘာသာစကားဆိုင္ရာတကၠသိုလ္ဆရာမတစ္ေယာက္ကို အကူအညီေတာင္းေလေတာ့သည္။


Incendies နဲ ့နာမည္စတင္ေက်ာ္ၾကားလာၿပီး Prisoners တို ့Enemy တို ့Sicario တို ့ကိုရိုက္ကူးခဲ့တဲ့ Director Denis Villeneuve ရိုက္ကူးထားေသာဇာတ္ကားၿဖစ္ၿပီး Louis အၿဖစ္ မင္းသမီး Amy Adams နဲ ့Ian အၿဖစ္ Jeremy Renner တို ့က ပါဝင္သရုပ္ေဆာင္ထားၾကပါတယ္။ Music ကိုေတာ့ Denis Villeneuve နဲ ့အရင္ Prisoners တို ့Sicario တို ့မွာ လက္တြဲခဲ့တဲ့ Jóhann Jóhannsson က တီးခတ္ခဲ့ၿပီး Bradford Young ကေတာ့ Cinematography တာဝန္ကို ယူခဲ့ပါတယ္။ ဇာတ္လမ္းကိုေတာ့ စာေရးဆရာ Ted Chiang ေရးသားခဲ့တဲ့ “Story of your Life” ဆိုတဲ့ ဇာတ္လမ္းတိုေလးကို မွီးၿငမ္းခဲပါတယ္။ ယခု 16th February, 2017 မွာက်င္းပမဲ့ Oscar ဆုေပးပြဲအတြက္လည္း Best Picture, Best Director, Best Adapted Screenplay, Best Cinematography, Best Film Edition, Best Production Design, Best Sound Editing နဲ ့Best Sound Mixing အစရွိတဲ့ ဆုေပါင္း 8 ဆုတိတိလ်ာထားၿခင္းခံေနရတဲ့ ဇာတ္ကားတစ္ကားလည္း ၿဖစ္ပါတယ္။


ဇာတ္ကားနဲ ့ပတ္သက္ၿပီး ကြ်န္ေတာ္ဒီမွ်ေလာက္ပဲ ေၿပာပါမယ္။ ယခုေနာက္ထပ္ေၿပာခ်င္တာေတြကေတာ့ ဒီဇာတ္ကားနဲ ့ပတ္သက္ၿပီး ကြ်န္ေတာ့္အၿမင္ေတြနဲ ့ထိုဇာတ္ကားရဲ ့ရည္ရြယ္ခ်က္ကို ရွင္းၿပသြားမွာပါ။ ထို ့အတြက္ Major Spoilers ေတြအေၿမာက္အမ်ား ပါရွိလာမွာၿဖစ္သည့္အတြက္ ထိုဇာတ္ကားကို မၾကည့္ရေသးသူမ်ားအတြက္ ဒီေနရာမွာတင္ သတိေပးလိုက္ပါရေစ။
.

ဒီဇာတ္လမ္းရဲ ့အဓိကဆိုလိုရင္းကို ဇာတ္လမ္းရဲ ့အဆံုးသတ္မွေဖာ္ၿပသြားခဲ့တယ္။ ဒီေတာ့ကနဦးစြာ ထိုဧည့္သည္ေတာ္ၿဂိုလ္သားၾကီးေတြရဲ ့အေၾကာင္းကို ေၿပာၾကရေအာင္။ သူတို ့ကဘယ္သူေတြလဲ။ သူတို ့မွာရန္လိုတဲ့ အၿပုအမူေတြ၊ ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ မေတြ ့ခဲ့ဘူး။ ကမာၻၾကီးရဲ ့ေနရာအသီးသီးမွာ ယာဥ္ေပါင္း 12 ခုတိတိသူတုိ ့ဆင္းသက္ခဲ့ၾကေပမဲ့ တစ္စင္းနဲ ့တစ္စင္းဆက္သြယ္လို ့ရမဲ့ Radioactive signs ေတြကို မေတြ ့ခဲ့ရဘူး။ သူတို ့အခ်င္းခ်င္းဆက္သြယ္ခဲ့ပုံေတြကို ရုပ္ရွင္ကေဖာ္မၿပခဲ့ဘူး။ ထို ့အၿပင္ သဘာဝေဘးပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရး အၿမင္ကၾကည့္မယ္ဆိုရင္လည္း သူတို ့ရဲ ့အသံုးၿပုၿခင္းေတြ၊ စြန္ ့ပစ္ၿခင္းေတြ အစရွိတဲ့ Footprint ေတြကိုလည္း ရွာမေတြ ့ခဲ့ဘူး။ သူတို ့ရဲ ့ပံုပန္းသ႑ာန္ကေတာ့ အလြန္တရာၾကီးမားတဲ့ခႏၶာကိုယ္ေပၚတြင္ မွင္လိုအရာေတြကို ထုတ္ေပးနုိင္တဲ့ လက္ေတြပါရွိတယ္။ သူတို ့ယာဥ္ၾကီးထဲတြင္ လူသားေတြ 2 နာရီစာေနထိုင္နိုင္ေသာ Atmosphere ကို ရရွိဖို ့18 နာရီၾကာေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ 18 နာရီၾကာၿပီးတိုင္း လူသားေတြ ထိုယာဥ္ေပၚသို ့ၿပန္လည္တက္ၾကတယ္။ ထို ့ေနာက္ 2 နာရီေက်ာ္ရင္ ၿပန္ဆင္းလာၾကရတယ္။

သူတုိ ့ဘာလိုခ်င္တာလဲ။ ထိုဇာတ္ကားမွာ အဓိကဇာတ္ေကာင္ၿဖစ္တဲ့ Louis Banks ေတြ ့ဆံုရတဲ့ ၿဂိုလ္သားႏွစ္ေယာက္ကို သူမနဲ ့အတူလိုက္ပါခဲ့ရတဲ့ Theoretical Physicist တစ္ေယာက္ၿဖစ္တဲ့ Ian Donnelly က Abbott နဲ ့ Costello လို ့နာမည္ေၿပာင္ေပးခဲ့တယ္။ Abbott နဲ ့ Costello ဆိုတာက ဟိုးတစ္ခ်ိန္က နာမည္ေက်ာ္ခဲ့ၿပီး အတြဲညီခဲ့တဲ့ ဟာသသရုပ္ေဆာင္ေတြရဲ ့နာမည္ပါ။ သူတို ့ေရးသားတဲ့ အကၡရာေတြဟာ ကြ်န္ေတာ္တုိ ့လူသားေတြေရးသားၾကတဲ့ အကၡရာသ႑ာန္ေတြနဲ ့အလြန္ကိုကြာၿခားလြန္းတယ္။ သူတုိ ့ဟာ စက္ဝိုင္းသ႑ာန္ကို ပိုမိုအားၿပုေရးသားတာကိုေတြ ့ရတယ္။ ထို ့အၿပင္ ထိုစက္ဝိုင္းသ႑ာန္ဟန္တစ္ခုတြင္ အဓိပၸာယ္မ်ားစြာကို ထည့္သြင္းထားၿပန္ေသးတယ္။ ဘာေၾကာင့္ စက္ဝိုင္းကို အားၿပုလည္းဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္က ထိုၿဂိုလ္သားေတြဟာ တသမတ္တည္းက်ေနတဲ့ Linear ေတြကိုလက္မခံဘူး။ အခ်ိန္ကိုေတာင္ Non-linear လို ့မွတ္ယူထားသူေတြ၊ ထို ့ေၾကာင့္ အနာဂတ္ကို ၾကိုၿမင္နုိင္ၿခင္းၿဖစ္သည္။ Linear မက်တဲ့သေဘာတရားကို လက္ခံထားသူေတြပီပီ စာလံုးေတြနဲ ့ဝါက်ေတြကိုလည္း စက္ဝုိင္းေတြကို အားၿပုေရးသားတယ္။ သူတို ့ကမာၻေၿမကို လာေရာက္ၿခင္းရဲ ့ရည္ရြယ္ခ်က္ဟာ ႏွစ္ေပါင္း 3000 ေက်ာ္ၾကာၿမင့္ၿပီး အနာဂတ္တစ္ခ်ိန္မွာလူသားေတြရဲ ့ အကူအညီကို သူတို ့လိုအပ္မယ္ဆိုတာ သူတို ့သိရွိေနသည့္အတြက္ လူသားေတြနဲ ့အဆက္အဆံၿပုလုပ္ရန္ “လက္ေဆာင္” တစ္ခုကို လာေရာက္ေပးအပ္ၿခင္းပဲၿဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ Louis ကို သူတို ့ဘာသာစကားကို နားလည္ေစရန္ သူတို ့သင္ေပးခဲ့ၿခင္းပင္ၿဖစ္သည္။

ထို “လက္ေဆာင္” ဆိုတဲ့အရာဟာ ဘာပါလဲ။ သူတို ့ေၿပာတဲ့ ႏွစ္ေပါင္း 3000 ၾကာၿမင့္ၿပီးေနာက္ဆိုတဲ့ ကာလတစ္ခုဟာ သူတို ့လက္ခံတဲ့ non-linear သေဘာတရားနဲ ့ဆိုရင္ စကၠန္ ့ပိုင္းမွ်လည္း ၿဖစ္ခ်င္ၿဖစ္နုိင္လိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း Louis တစ္ေယာက္အေနနဲ ့ထိုၿဂိုလ္သားေတြနဲ ့စကားေၿပာလာေလေလ၊ သူတို ့ရဲ ့ဘာသာစကားကို နားလည္စၿပုလာေလေလ၊ သူမဟာ အနာဂတ္ကို တၿဖည္းၿဖည္းနဲ ့ၿမင္လာေတာ့တယ္။ အစကေတာ့ သူမကိုသူမဘာေတြကို ၿမင္ေနမိမွန္း မသိ၊ ထိုဘာသာစကားရဲ ့အတိမ္အနက္ကို နားလည္သြားတဲ့အခါ ထိုဘာသာစကားေၿပာသူတို ့ရဲ ့စြမ္းအင္ေတြကို သူမရရွိလာခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဘာသာစကားေၿမာက္ၿမားစြာေၿပာဆိုနုိင္သူဟာ အေတြးအၿမင္ေပါင္းမ်ားစြာရွိနိုင္တယ္လို ့အဆိုရွိၾကတာေပါ့။ ကြ်န္ေတာ္တို ့ၿမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားသည္ မိမိတို ့ေတြးေခၚသလို မိမိတို ့ဘာသာစကားကို ေရးၾက၊ ဖတ္ၾက၊ ေၿပာဆိုၾကတယ္။ ထို ့ကဲ့သို ့ပင္ ကြ်န္ေတ္ာတို ့ၿမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားအေနၿဖင့္ တစ္ၿခားဘာသာစကားတစ္ခုကို စတင္ေလ့လာသင္ၾကားတဲ့အခါ ထိုဘာသာစကားေၿပာသူတို ့ရဲ ့ေတြးေခၚပံုေတြကို နားလည္လာတယ္။ ဥပမာ ခင္ဗ်ားဟာ ၿမန္မာလူမ်ိဳးတစ္ေယာက္ၿဖစ္ၿပီး German စကားေၿပာတတ္သူၿဖစ္ပါက ထို German လူမ်ိဳးေတြရဲ ့ေတြးေခၚပံုကို နားလည္ေစတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရုပ္ရွင္ရဲ ့တစ္ေနရာမွာ ဘာသာစကားသစ္တစ္ခုကို သင္ၾကားၿခင္းဟာ “rewire your brain” ၿဖစ္ေစတယ္လို ့ေၿပာခဲ့ၾကတာေပါ့။ ထို Theory ကို “Sapir-Whorf hypothesis” လို ့အမည္ရတယ္။ ဒါေပမဲ့ အမွန္က ရုပ္ရွင္ထဲကေၿပာသလို ဦးေႏွာက္ကို rewire လုပ္သြားတာေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ရုပ္ရွင္ထဲက ထိုအဆိုဟာ သာမာန္ sci-fi အဆိုသပ္သပ္ပဲ။ ဒါေပမဲ့ Edward Sapir နဲ ့Benjamin Lee Whorf တို ့ေၿပာခဲ့တဲ့ အဆိုကေတာ့ ကြ်န္ေတာ္အထက္ကေၿပာသလိုပဲ ဘာသာစကားအသစ္ဟာ ထုိသူရဲ ့ေတြးေခၚပံု၊ ၿပုမူေဆာင္ရြက္ပံုေတြကို လႊမ္းမိုးေစနိုင္တယ္ဆိုတာပဲ။ ဒီေတာ့ ရုပ္ရွင္ထဲက ၿဂိုလ္သားေတြရဲ ့”လက္ေဆာင္” ဆိုတာကလည္း သူတို ့ရဲ ့ဘာသာစကားကို လာေပးတာၿခင္းပဲ။ အခ်ိန္ကုိလည္း non-linear လို ့သေဘာထားတဲ့အတြက္ သူတို ့ဟာ အနာဂတ္ကို ၿမင္နိုင္၊ သိနုိင္စြမ္းရွိတယ္။ ထိုအရာဟာ သူတို ့လာေရာက္ေပးတဲ့ လူသားေတြအတြက္ သူတို ့ရဲ ့”လက္ေဆာင္” ပဲ။
.

သတိထားမိၾကလားေတာ့ မသိဘူး။ ထိုၿဂိုလ္သားေတြ ေရးသားတဲ့ ဝါက်စာလံုးေတြရဲ ့စက္ဝိုင္းေတြဟာ ထိစပ္ၿခင္းမရွိခဲ့ဘူး။ ထိုစက္ဝိုင္းေတြမွာ အပိတ္ေတြမရွိခဲ့ဘူး။ ကြ်န္ေတာ္တို ့ေတြဟာ စာလံုးေတြကို ေယဘုယ်အားၿဖင့္ ဘယ္မွ ညာသို ့မ်ဥ္းေၾကာင္းတစ္ခုအသြင္ ေရးသားၾကတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ကြ်န္ေတာ့္တို ့လူသားေတြဟာ အခ်ိန္ကာလကို မ်ဥ္းေၿဖာင့္တစ္ခုအၿဖစ္ မွတ္ယူထားၾကလို ့ပဲ။ ကြ်န္ေတာ္တုိ ့မ်က္ဝန္းေတြမွာ ၿမင္ရတဲ့ ပံုရိပ္ေတြဟာ အခ်ိန္နဲ ့တေၿပးညီ တသမွတ္တည္းၾကီးၿဖစ္ေနတယ္။ ဒါေပမဲ့ ထိုၿဂိုလ္သားေတြကေတာ့ အခ်ိန္ကာလအားၿဖင့္ ေပါင္းစည္းပိတ္ပင္ထားၿခင္းမရွိတဲ့ ဇာတ္လမ္းေတြကို စက္ဝိုင္းသ႑ာန္ဝါက်တစ္ခုတည္းမွာ ထည့္သြင္းေဖာ္ၿပသြားတယ္။ သူတို ့ဝါက်စက္ဝုိင္းေတြဟာ အပိတ္မရွိခဲ့ၿခင္းဟာ မၿပီးဆံုးနိုင္တဲ့ ၿဖစ္နိုင္ေၿခေတြ (infinite possibilities) ေတြရွိေနတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာတရားေၾကာင့္ပဲ။
.

သူတို ့ဟာ ဘာေၾကာင့္ ယာဥ္တစ္စင္းတည္း မလာပဲ ယာဥ္ 12 စင္းနဲ ့လာၿပီး မတူညီတဲ့ Messages ေတြ ေပးခဲ့ၾကတာလည္း။ အေၿဖက ရွင္းရွင္းေလးပါ။ လူသားေတြကို ေပါင္းစည္းၿပီး အေၿဖေတြကို အတူတကြေဖာ္ထုတ္ေစခ်င္လို ့ပဲ။ ထို ့အၿပင္ 12 ဆိုတဲ့ ကိန္းဂဏန္းကို ခင္ဗ်ားတို ့စဥ္းစားၾကည့္။ ဘာနဲ ့အနီးစပ္ဆံုးၿဖစ္ေနမလဲဆိုတာ။ “အခ်ိန္” ဆိုတာနဲ ့အနီးစပ္ဆံုးပဲေလ။ တစ္ႏွစ္မွာ 12 လ ရွိတယ္။ ၿပကၡဒိန္အမ်ားစုဟာ 12 ဆိုတဲ့ ကိန္းဂဏန္းကို အေၿခခံၾကတယ္။ ထို ့အၿပင္ တစ္ေန ့တာရဲ ့အခ်ိန္ကာလကိုလည္း 12 နဲ ့ပိုင္းၿခားၾကတယ္။ ဒိုင္ခြက္နာရီေတြမွာ 12 ကိုပဲ အသံုးၿပုၾကတယ္။ မနက္ 12 (AM) နဲ ့ ည 12 (PM) ဆိုၿပီးခြဲၿခားၾကတယ္။ ထို ့အၿပင္ 60 minutes တို ့24 hours တို ့ဆိုတဲ့ ကိန္းဂဏန္းေတြဟာလည္း 12 နဲ ့စား၍ၿပတ္နုိင္ေသာ ကိန္းဂဏန္းေတြပဲေလ။ ထို ့အတြက္ေၾကာင့္ ယာဥ္ 12 စင္းနဲ ့သူတို ့လာခဲ့ၾကတယ္။ ၿဂိုလ္သားေတြ လာေရာက္ခဲ့တဲ့ ေနရာ 12 ခုက Australia, the Black Sea, China, Denmark, Japan, Pakistan, Siberia, Sierra-Leone, Sudan, the U.K., Venezuela နဲ ့US က Montana ဆိုေတာ့ ဇာတ္ကားထဲက Ian ရဲ ့ေၿပာခ်က္အရဆိုရင္ ကမာၻေပၚမွာ မိုးၾကိုးပစ္ႏွုန္းနဲ ့ဆက္ႏြယ္ေနမယ္လို ့ေၿပာခဲ့တယ္။ အမွန္ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ေစာေစာကေၿပာခဲ့တဲ့အတုိင္း မတူညီတဲ့ ယဥ္ေက်းမွုေတြရွိတဲ့ လူသားေတြကို ေပါင္းစည္းေစခ်င္တာေၾကာင့္လည္း ၿဖစ္နုိင္ပါတယ္။

ကဲ .. ကြ်န္ေတာ္တုိ ့ဇာတ္လမ္းရဲ ့အဆံုးသတ္ကို ေၿပာၾကရေအာင္။
ဒီအခ်ိန္မွာ Louis ရဲ ့အနာဂတ္ကို သူမကိုယ္တိုင္ၿမင္နိုင္သလို ကြ်န္ေတာ္တုိ ့လည္း ၿမင္နိုင္လာၿပီ။ သူမသည္အနာဂတ္တြင္ သမီးေလးတစ္ေယာက္ႏွင့္ ေနထိုင္ေနမည္။ ထိုသမီးေလးရဲ ့နာမည္သည္ Hannah ၿဖစ္မည္ (ေရွ ့ဖတ္ဖတ္၊ ေနာက္ကဖတ္ဖတ္ အတူတူပဲၿဖစ္တဲ့ palindrome အမည္မ်ိဳးပင္။) ထို ့အၿပင္ ထိုကေလးအေဖသည္ သိပၸံပညာရွင္ၿဖစ္မည္။ ထို ့ေနာက္ ထိုကေလးသည္ အရြယ္မေရာက္ခင္ ေရာဂါတစ္မ်ိဳးၿဖင့္ ဆံုးပါးသြားမည္။ ရုပ္ရွင္စၾကည့္စဥ္က ထိုအၿဖစ္အပ်က္ေတြသည္ အတိတ္ဟု ယူဆခဲ့သည္။ ထို ့ေနာက္ထိုအၿဖစ္အပ်က္ေတြသည္ အနာဂတ္ဟု သိၿမင္လာခဲ့သည္။ ဒါေပမဲ့ အမွန္က palindrome သေဘာတရားအရ ထိုအၿဖစ္အပ်က္ေတြသည္ ရုပ္ရွင္ထဲကအၿဖစ္အပ်က္ေတြနဲ ့တစ္ခ်ိန္တည္းမွာ အတူတူၿဖစ္ေနခဲ့တယ္ ဆိုတာပဲ။
.
ဇာတ္သိမ္းခါနီးတြင္ တရုတ္ၿပည္က ထိုၿဂိုလ္သားမ်ားကို စစ္မက္ၿပုရန္ဟန္ၿပင္ေနခ်ိန္တြင္ Louis တစ္ေယာက္ စစ္တပ္က ဖုန္းကိုယူၿပီး တရုတ္စစ္ဗိုလ္ General Shang ရဲ ့Private number ကို ဖုန္းဆက္ေခၚၿပီး အခ်ိန္မွီတားနိုင္ခဲ့တယ္။ အမွန္က သူမဟာ ပစၥဳပၸန္ကို ေက်ာ္လြန္ၿပီး လက္ရွိအၿဖစ္အပ်က္ရဲ ့ေနာက္ 18 လအၾကာက အနာဂတ္ကို စိတ္က သြားေရာက္နိုင္ခဲ့ေပလို ့ပဲ။ ထိုအနာဂတ္တြင္ အတိတ္ရဲ ့ၿဖစ္စဥ္ကို အသံုးခ်ကာ ထိုအနာဂတ္ရဲ ့ၿဖစ္စဥ္ကေတာ့ ယခုပစၥဳပၸန္ကို ၿပန္လည္ အသံုးၿပုလိုက္ၿခင္းပဲ။
.
အနာဂတ္ရဲ ့ပြဲတစ္ခုမွာ သူမကို General Shang က လာေရာက္စကားေၿပာကာ အတိတ္တြင္ Louis က သူ ့ကိုေၿဖာင္းၿဖခဲ့တဲ့အေၾကာင္းကို ၿပန္ေၿပာၿပတယ္။ အတိတ္မွာ Louis တစ္ေယာက္ သူ ့ရဲ ့Private number ကို သိေအာင္လည္း General Shang က သူ ့နံပါတ္္ကို ေၿပာၿပသြားတယ္။ ထို ့အၿပင္ အတိတ္တြင္ သူ ့ကို Louis ၿပန္လည္ ေၿဖာင္းၿဖနိုင္ေအာင္လို ့Mandarin ဘာသာစကားနဲ ့စကားတစ္ခ်ိဳ ့ကို ေၿပာခဲ့တယ္။ သူတို ့ေၿပာေနတဲ့ အတိတ္ဆိုတာ ဇာတ္ကားရဲ ့လက္ရွိၿဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ ပစၥဳပၸန္ပဲ။ ထို Mandarin ဘာသာစကားနဲ ့ေၿပာၾကားခဲ့တဲ့ စကားတစ္ခြန္းက ဘာလဲဆိုေတာ့ General Shang ရဲ ့အမ်ိဳးသမီး မေသခင္က ေၿပာၾကားသြားတဲ့ ေနာက္ဆံုးစကားပဲ။ အဓိပၸာယ္ကေတာ့ “In war there are no winners, only widows.” ဆိုတာပဲ။ အရမ္းကို ေကာင္းမြန္လြန္းတဲ့ ဇာတ္ဝင္ခန္းတစ္ခန္းပါ။
.
ဒီေတာ့ time travelling ေတြပါလာၿပီ။ time travelling ေတြပါလာၿပီဆိုတဲ့ေတာ့ ထံုးစံအတုိင္း Paradox ေတြ ကြ်န္ေတာ္တို ့ၿပန္လည္ေတြ ့ၾကရၿပန္ၿပီ။ ဒီ Paradox က sci-fi အမ်ားစုမွာ ေတြ ့ရေလ့ရွိတဲ့ “bootstrap paradox” အမ်ိဳးအစားပဲ။ ဘာၿဖစ္သြားလဲဆိုေတာ့ အၿဖစ္အပ်က္ေတြဟာ closed loop ထဲကို ေရာက္ရွိသြားၿပီး အေၾကာင္းတရားနဲ ့အက်ိဳးတရားေတြဟာ စက္ဝန္း Pattern တစ္ခုထဲမွာ ထပ္ခါထပ္ခါ မရပ္မနားၿဖစ္သြားေတာ့တဲ့ paradox ၿဖစ္စဥ္ပဲ။
.
ကြ်န္ေတာ္ဘာေၾကာင့္ ဒီဇာတ္ကားကို ႏွစ္သက္ခဲ့ရသလဲဆိုရင္ Louis တစ္ေယာက္သည္ သူမရဲ ့အနာဂတ္ကို ကြဲၿပားစြာၿမင္နိုင္သိနုိင္ေပမဲ့ ေၿပာင္းလဲဖို ့မၾကိုးစားခဲ့ဘူး။ အမွန္ေတာ့ ၿဖစ္စဥ္ေတြဆိုတာ ကြ်န္ေတာ္တို ့လူသားေတြ ၾကိုသိေနသည့္တိုင္ေအာင္ ေၿပာင္းလဲလို ့မွ မရေပပဲ။ ဒီအခ်ိန္မွာ ဒါၿဖစ္မယ္ဆိုတဲ့ Destiny ေတြဟာ ေလာကတရားကို ခ်ဳပ္ကိုင္ထားတယ္။ ေၿပာင္းလဲ၍မရေပ။ ေၿပာင္းလဲခြင့္လည္း မရွိေပ။ သူမအနာဂတ္တြင္ Ian ႏွင့္လက္ထပ္မည္။ ထို ့ေနာက္ သမီးေလးတစ္ေယာက္ ရရွိလာမည္။ ထို ့ေနာက္ Ian က သူမကို ခြဲခြာသြားမည္။ ဒီလိုနဲ ့တစ္ေန ့မွာ သူမတို ့ရဲ ့သမီးေလး ေသဆံုးသြားမည္။ အနာဂတ္သည္ လြန္စြာေမွာင္မိုက္ အက်ဥ္းတန္လြန္းသည္။ ဒါကို သူမသိလ်က္ပင္ ေရြးခ်ယ္ခဲ့သည္။ ေၾသာ္.. ကိုယ္ဘယ္လုိ အဆံုးသတ္ရမလဲဆိုတာ သိလ်က္နဲ ့ထိုလမ္းကို ဆက္ေလွ်ာက္ရဲ ့သည့္ သတၱိပင္။ ဒီလိုနဲ ့အၿဖစ္အပ်က္တစ္ခုမွာ သူမ Ian ႏွင့္လက္ထပ္ခဲ့သည္။ ထို ့ေနာက္ Ian က ကေလးယူရန္ေၿပာဆိုလာေသာအခါ သူမသေဘာတူညီခဲ့သည္။ ကေလးရဲ ့အသက္အရြယ္တစ္ခုမွာ သူမထိုအေၾကာင္းအရာေတြအကုန္လံုးကို Ian ကို ဖြင့္ဟေၿပာဆိုခဲ့တယ္။ မွားယြင္းတဲ့ဆံုးၿဖတ္ခ်က္တစ္ခုကို ေရြးခ်ယ္ခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ စြပ္စြဲခ်က္ႏွင့္အတူ ေဒါသထြက္ခဲ့ေသာ Ian တစ္ေယာက္ ေနာက္ဆံုးေတာ့ သူမတို ့သားအမိကို ထားရစ္ခဲ့ေတာ့တယ္။ ထို ့အၿပင္ Louis ဟာ သူမရဲ ့သမီးကိုဆံုးရွံုုးရလို ့ဝမ္းနည္းတဲ့စိတ္ထက္ သမီးကိုရရွိခဲ့လို ့သမီးနဲ ့ပိုင္ဆိုင္ရတဲ့အခ်ိန္ကေလးေတြအေပၚမွာ ေပ်ာ္ရႊင္တဲ့စိတ္ဟာ ပိုမ်ားခဲ့မိလိမ့္မယ္။
.
တစ္ကယ္ေတာ့ ဘဝဆိုတဲ့အရာမွာ ပန္းတိုင္မွမရွိတာ။ ဘဝဆိုတာၾကီးဟာ ခရီးတစ္ခုသက္သက္ပဲေလ။ ဒီေတာ့ Louis ရဲ ့ဆံုးၿဖတ္ခ်က္ဟာ မွန္လား၊ မွားလား။ သင္ဆိုရင္ေတာ့ မိမိရဲ ့အနာဂတ္ကို သိသိၾကီးနဲ ့ထိုလမ္းကို ဆက္ေလွ်ာက္ေနမိမွာလား…

IMDb Rating: 8.2/10
Rotten Tomatoes Rating: 94%
Ref: ScreenRant, Slate and CinemaBlend

~WH~